Nidvisa till människan

Jag är ett stackars djur som tappat svansen,
som min kusin, den fredlige schimpansen -
Min fader Adam gick i Edens lunder
som något oförgätligt apvidunder -

Rätt solo var han av sitt slag och släkte
en konstprodukt som många frågor väckte.
Hans ögon lyste lika små som röda,
stor var hans brunst - som hans talang att döda.

Där kom en lurvig, brun gorillahane...
...en sten i hjärnan vart hans fall och bane.
Men honan log - thy fick hon länge leva,
och skriften skriver hennes namn som Eva.

Vår moder Eva var en grann tjinona,
en liten smidigt växt gorillahona.
Hon födde Adam barn och knäckte nötter
och lärde svartkunskap vid mästarns fötter.

Och tiden gick och Adams barn och söner
degenererades och uppfann böner,
och uppfann samhällsskick, polis och lagar
och gjorde slut - totalt - på Paradisets dagar.

Och blevo myror blott i jättestackar,
dem nöden trampar i med spikjärnsklackar...
- Du alltets medelpunkt, som det är skrivet,
du frågetecken för dej själv och livet,

du senapskorn på världens åkrar, gödda
av det förmultnade och det förblödda,
du människa, du manifestationen
av Han som bor i tron och religionen,

till slut så är du dock, du jordens konung,
trots dina skalders rökelse och honung,
en stackars apa blott på dekadansen
som tappat både sinnesron och svansen.


Nils Ferlin var en klok man.

/Mikaela

Kommentarer
Postat av: Sara

Klok man det kan man verkligen säga. "Du har tappat ditt ord" är den första jag läste så den kommer alltid vara speciell för mig.



En fin blogg du har tycker jag. Jag gillar känslan :)

2010-02-07 @ 21:57:49
Postat av: Mikaela

Ja, den var den första jag läste av honom också. Barfotabarn...



Tack, den är till för er. :)

2010-02-08 @ 21:41:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0