Innehållet i ditt dagliga liv

Hur många timmar om dagen spenderar du framför en tv-skärm? En data-skärm? Bakom vindrutan på en bil? Alla tre kombinerat? Vad är det som du blir avskärmad ifrån? Hur mycket av ditt liv kommer till dig genom en skärm?

Är att titta på saker lika spännande som att göra saker? Har du tillräckligt med tid för allt som du vill göra? Har du tillräckligt med energi? Varför? Och hur många timmar sover du? Hur påverkas du av standardiserad tid, gjord bara för att synkronisera dina rörelser med alla dessa miljone andra människor? Hur länge går du någonsin utan att veta vad klockan är? Vem eller vad kontrollerar dina minuter och timmar? De minuter och timmar som tillsammans är ditt liv? Sparar du tid? Sparar det till vad?

Kan du värdesätta en vacker dag, när fåglarna sjunger och människor vandrar omkring tillsammans? Hur många kronor i timmen krävs för att du ska stanna inne och sälja saker eller vända papper? Vad kan du få senare som gör det värt att missa den dagen i ditt liv?

Hur påverkas du av att vara i stora folksamlingar, att vara omgiven av anonyma massor? Kan du upptäcka att du blockerar dina känslor till andra människor? Och vem gör din mat? Äter du någonsin själv? Står du någonsin upp och äter? Hur mycket vet du om vad du äter och var det kommer ifrån? Hur mycket litar du på det?

Vad tjänar vi på tidssparande maskiner? Av tankesparande maskiner? Hur påverkas du av effektivitetskraven, som värderar produkten framför processen, framtiden före nuet, nuet som blir kortare och kortare när vi skyndar oss snabbare och snabbare in i framtiden? Vad skyndar vi oss till? Sparar vi tid? Vad sparar vi den till?

Hur påverkas du av att flyttas runt i förutbestämda mönster, i hissar, bussar, tunnelbanor, rulltrappor, på motorvägar och gångbanor? Att röra sig, jobba och leva i två- och tredimensionella mönster? Hur påverkas du av att vara organiserad, fast och schemalagd snarare än vandrande, strövandes fritt och spontant? Rota efter sopor? (Snatta?) Hur mycket rörelsefrihet har du - frihet att röra dig genom världen, att flytta så långt som du vill i nya och outforskade riktningar?

Och hur påverkas du av att vänta? Vänta i kö, vänta i trafik, vänta på att äta, vänta på bussen, vänta på att kissa - lära dig att straffa och ignorera dina spontana drifter? Hur påverkas du av att hålla igen dina begär? Av sexuellt förtryck, av fördröjning eller förnekning av njutning, med början i barndomen, tillsammans med bortträngandet av allt i dig som är spontant, allt som visar på din vilda natur, ditt medlemskap i djurriket? Är njutning farligt?

Kan fara vara glädjande? Behöver du någonsin se himlen? (Kan du fortfarande se några stjärnor?) Behöver du någonsin se vatten, löv, träd, djur? Glittrande, glimrande, rörande? Är det därför du har ett husdjur, ett akvarium, växter inomhus? Eller är TV och video ditt glittrande, glimrande, rörande? Hur mycket av ditt liv kommer genom en skärm? Om ditt liv filmatiserades, skulle du titta på den filmen? Hur känner du i situationer med påtvingad passivitet?

Hur påverkas du av ett ständigt angrepp av symbolisk kommunikation - ljud, bilder, skrift, anslagstavlor, video, radio, robotröster - när du vandrar genom en skog av tecken? Vad vill de övertala dig till? Behöver du någonsin avskildhet, tystnad, tänketid? Kommer du ihåg det? Tänka själv, snarare än att reagera på stimuli? Är det svårt att titta åt andra hållet?


Är att titta bort det mest förbjudna? Vart kan du gå för att hitta tystnad och avskildhet? Inget vitt brus, utan ren tystnad? Inte ensamhet, utan bara avskildhet? Hur ofta har du stannat upp och ställt såna här frågor till dig själv? Finner du dig själv använda symboliskt våld? Känner du dig någonsin ensam på ett sätt som ord inte ens kan uttrycka?
Känner du dig redo ibland att SLÄPPA KONTROLLEN?


Av CrimethInc

Kommentarer
Postat av: Anonym

En del av frågorna är intressanta, var för sig! Skriv något rationellt eller praktiskt kring någon enskild fråga i stället. Tillsammans ser jag det som liktydigt med det här:



"Vem är du? Är du lycklig? Tycker du om naturen? Håller vattnet på att ta slut? Vad är du? Är du ett huvud, en fot, ett finger? Om du inte är delen, hur kan du vara helheten? Är du materia? Är du dina pengar? Är du andesjäl? Lever vi i ”de sista dagarna”? Hatar du poliser? Varför fylls inte våra hjärtan med lycksalighet jämt och ständigt? Har du hört talas om Ismaels mirakel? Känner du dig redo ibland att FÅ HJÄRNSLÄPP!"



Behöver jag säga att jag blir asförbannad och alienerad av "rörelsen" varje gång jag stöter på sånna här tendenser? Ta det inte som något personligt mot er på bloggen. Crimethink har däremot verkligen förlorat min respekt.

2009-09-11 @ 13:19:39
Postat av: Gustav

Jag tror att det är viktiga frågor för många. Alla frågor är inte relevanta för alla, men jag tror att de allra flesta i vår kultur kan få en tankeställare vad gäller någon av frågorna iallafall.

Vissa vill kämpa för att bevara så mycket liv runtomkring som möjligt och andra för att berika sina egna liv, vanligast är väl kanske en kombination(?), och jag bryr mig väldigt lite om varför andra gör det, så länge de gör det!

Jag la upp den här texten för att jag hoppas att den kan få folk att ifrågasätta sina egna mönster och börja agera!



Vilka frågor ser du som totalt irrelevanta? Har du själv några förslag på frågor som man kan lägga till?

2009-09-11 @ 18:05:56
URL: http://vildatankar.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag överreagerade nog lite. Klart att det berör. Det som stör mig är just att det förmedlas så mycket mer än det bokstavliga. Det finns olika metoder att påverka. Och det finns så många som tror sig ha alla de rätta frågorna och det ända rätta svaret. Jag är mycket intresserad av varför, vad, och hur folk gör olika saker i varierande omständigheter. Framför allt vad det leder till, och av vilka uppenbara eller subtila anledningar. Alltså det pragmatiska snarare än det dogmatiska. Jag gillar inte att bli påverkad av någon halvt outtalad attityd med opålitliga konsekvenser som följd. Jag vill få en ärlig chans att väga för- och nackdelar imot varandra. Att välja vad som är mest relevant för stunden. För det finns olika sätt att uppnå liknande mål. Och jag har märkt att även de mest normala människorna åtminstånde är vagt medvetna om sånt som tas upp där av CrimethInk. Men få vet hur man kan göra något annat än att slaviskt gå till jobbet eller desperat dra till skogs. Jag har börjat få en aning, men har inte lyckats än. Så ta mina tre frågor med en nypa salt:



Hur begränsar jag mig själv i förhållande till de möjligheter som kan utnyttjas?



Vilka förutsättningar krävs för att bäst kunna kombinera mitt eget väl och större mål?



Vad är jag beredd att uthärda för att TA KONTROLLEN över mitt liv?

2009-09-14 @ 11:55:25
Postat av: eldoga

Jag tyckte det var en intressant och stimulerande text som ni publicerade. Det går att ta ur flera frågeställningar och arbeta med dem i sitt dagliga liv. Det går inte att i förväg tänka ut vad som är bäst för allt och alla. Första steget är att börja gå och varje nytt steg leder sedan till en ny verklighet med nya erfarenheter och ny kunskap och då är den livslånga processen igång.

MVH/Jan

2009-09-14 @ 22:30:33
URL: http://backaberg.blogsome.com
Postat av: Gustav

Jag anser inte att det här är frågor med självklara svar, och absolut inte samma svar för alla. Många av frågorna kan nog beröra till den grad att iallafall en del människor börjar överväga att faktiskt göra något åt situationen.

Dina frågor som du ställer är bra, men kan nog vara svårare att ta till sig eftersom att de inte går lika rakt på de konkreta saker som många människors liv innehåller som tv, väntan, stress, osv.

Men som sagt, så tycker jag verkligen att det är bra frågor du ställer!

Eldoga: Roligt att höra att du uppskattade inlägget!

2009-09-16 @ 14:45:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0