Prioritering

Östergötlands lokaltidning Corren vet vad som bör prioriteras. Jag tycker att det känns tryggt att media är så tydliga med att visa vad som är viktigt.
Fredagens tidning innehåller många betydelsefulla artiklar. På sida 8 har man lagt en tredjedels sida på att hylla ett bolag som transporterar skog. Ja, det är ju självklart inte skog man transporterar utan det är avverkade träd som levde i en skog tillsammans med en massa andra växter och djur som tyvärr inte har något utrymme i vår ekonomiska värld.

På mittenuppslaget då?
Där är det som kallas "Ordet fritt", där läsarna själva får skriva om sånt de tycker är viktigt. Under rubriken "Dagens ros" kan man skriva något fint till någon som har gjort något bra. Till exempel är det några som har haft en höjdarkväll i New York, medan andra riktiga hjältar har sett till att en väska eller en mobiltelefon har hamnat rätt.
Andra rubriker på sidan "Ordet fritt" lyder "Viktigt med statistik i busstrafik", "Någon saknar sin katt" och "Svårt att få bukt med svamp".

Och till sist baksidan! Det är väl den sidan som du läser mest nogrannt och ser till att inte du missar något på? Sidan som till hälften är fylld med reklam och har en artikel om kängurus som tar sig in på vallmofält och tuggar opium.

Med all denna fantastiskt viktiga information är det inte konstigt att högst upp i högra hörnet på baksidan så finns en artikel, nästan gömd på grund av reklamen, som tar upp ungefär 3*7cm(jag har inte mätt, utan använder mitt ögonmått) som handlar om att "En tredjedel av alla världens havslevande hajar riskerar utrotning..."
Det är nog inte så viktigt ändå. Varför skulle annars en tidning lägga den artikeln där? Nej, det finns väl ändå bättre saker att bry sig om än massutrotning.

Skogstransport till exempel

Kommentarer
Postat av: Agueli

Jag kan tanka mig att Corren ar val medveten om jordens tillstand och hur vi hamnat har. Vem vet nu inte hur viktig skogindustrins overlevnad ar ,tack vare namnda tidning.

En annan tidning som fortjanar att uppmarksammas ar Smalandsposten, SMP, som finns i varje kronobergares brevlada om morgnarna. Vars ledare och politiska (M) skribenter lynchar "ekoterrorister", "valdsvanster", och som varje dag gor ett reportage om nagon framgangsrik Kamprad-fan i stil med "Bosse borjade med en spade - nu graver hans maskiner for framtidens stader" eller "Karin har alltid alskat skogen - inte bara man faller trad".

www.smp.se

2009-07-01 @ 15:43:03
URL: http://agueliagainstcivilisation.blogg.se/
Postat av: Agueli

Har nagon av er mail som en kan kontakta er genom?

2009-07-01 @ 15:56:56
Postat av: eldöga

Vad roligt att hitta er blogg och jag önskar er lycka till. På min blogg kan ni se exempel på den strategi jag förespråkar för att nå ett annat samhälle. http://backaberg.blogsome.com

MVH/Jan

2009-07-01 @ 22:23:31
URL: http://backaberg.blogsome.com
Postat av: Gustav

Jan: Kul att du hittade hit! Hoppas att vi kan inspirera varandra med vårt skrivande! Jag ska absolut titta mer på din blogg senare



Agueli: Jag mår så illa när jag hör om sånt. De kan skriva om att det finns problem, att privatpersoner kan ändra på småsaker i sin vardag så att allt blir bra igen, men de skulle aldrig, aldrig erkänna att de är det minsta inblandade i problemen. Att pappret kommer från någonstans och att deras artiklar påverkar(manipulerar) folk i en riktning som är ohållbar är inte något som man får prata om.

Skriv till [email protected] om du vill få tag på oss

2009-07-02 @ 00:30:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0