Dags att gallra bort vansinniga skogsägare?

Jag hittade precis en artikel från 2006 om en omstridd skogsavverkning. För att förhindra avverkningen spikades skogen och man informerade om att det hade hänt.
Förutom det faktum att hela artikeln visar på hur människor i vårt samhälle ser på skog och alla som lever där(resurser som är till för att utvecklas till profit), så var det ett par rader som fångade hela min uppmärksamhet.:

"Markägare är Bengt Lundqvist, bosatt i Sandhamn. Han avfärdar hoten om sabotage.
- Jag vet inget om det. Det finns väl bättre sätt att använda spik, säger han. Hur skulle naturen se ut om vi inte gallrade, röjde och tog ned träd?"

Han gör definitivt rätt i att ställa den frågan. Det borde många fler människor göra.
För tänk er själva om Sveriges skogar inte skulle vara avverkade! Vi skulle slippa alla odlingar där det står mängder av träd i rader, alla träd av samma art och ålder. Istället skulle vi få uppleva världen som den var(är), med alla fantastiska växter och djur som bor i de här skogarna, varje gång vi går ut för äta, dricka eller bara umgås. Vilken dröm!

Problemet när Bengt Lundqvist ställer den här frågan är att han, och antagligen de flesta som läser artikeln, antar att resten av naturen inte skulle klara sig utan människor som avverkar skog.

Ibland skrattar man, fast man borde gråta...


Gustav

Kommentarer
Postat av: Gustav

För den som är intresserad lägger jag upp en länk till artikeln i sin helhet.



http://www.dn.se/sthlm/sabotagehot-forsenar-avverkning-pa-runmaro-1.635102

2009-06-21 @ 21:41:53
Postat av: Ramona

Hej Mikaela! Nu har jag letat mig hit, ska bli spännande att följa den här bloggen, ni har mycket klokt att säga! Och strunta i vad din kompis säger som förmodligen är förnöjd med att leva i denna civilisationen, lyssna till din inre längtan och sträva efter ett liv i skogen!



Kram

2009-06-25 @ 14:44:14
URL: http://vargflikkansvardag.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Vad roligt, Ramona! Vill gärna prata mer med dig, har ju inte gjort det på ett tag. :) Vore roligt att träffas också. Hoppas att allt går bra med familjen!

Kram!

2009-07-03 @ 12:02:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0