Det gäller att akta sig

Jag den senaste tiden stött på den här företeelsen att man måste vara så jävla hardfuckingcore som det bara går för att ha minsta lilla möjlighet att rättfärdiga sin sak. Min mor frågade mig förra veckan varför det var "miljövänligare" att inte äta kött, och jag förklarade. Hon berättade då om nån nisse på tv som inte åt kött av miljöskäl, och sen tillade hon hatfullt och stöddigt att han "säkert åker flyg" till sina konserter, vilket självklart gjorde honom till en fruktansvärd hycklare och en värre människa än om han hade ägt både vattenfall och mcdonalds, öppet hatat homosexuella, flått minkar levande och våldtagit barn, så länge han hade gjort det fullt ut. Och det är ju så det är. Är man primitivist och använder dator, äter en punschrulle eller kör bil, nej då jävlar! Då behöver ingen lyssna på ett ord av det du säger, du är hycklarnas hycklare och du skulle lika gärna kunna spikas upp på ett kors och spottas på. Det är en intressant mentalitet. Den fungerar väldigt hämmande och underminerar allt vad agerande är. Den säger att det är värre att göra lite, än att göra ingenting alls. Den fungerar som ursäkt att själv sitta på arslet och passivt mörda och att fördöma alla som försöker att inte göra det. Men det verkar vara en spontan reaktion hos de flesta. Att sätta upp princip efter princip tills någon är så omöjlig att uppfylla, att man "slipper" alltihop. Det finns viktigare saker att göra.
 

Finns det ett naturligt tankesätt bakom eller är det bara ännu ett västvärldsfenomen?

/Mikaela

Kommentarer
Postat av: Jonas Lundström

Jag känner igen det. Inte sällan tycks folk finna ett nöje i att "avslöja bristen på konsekvens". "Men du använder ju el?!".



Dom som säger så är väl ofta inte så intresserade av alternativ och behöver bara en ursäkt för att rulla på som vanligt. Om man ändå ska lyssna på deras kritik så tycker jag det kan fungera att betona processen, resan. Det handlar om i vilken riktning man vill gå. Då kommer inte allt på en gång, och därför måste man våga leva med inkonsekvenser.

2010-01-31 @ 12:17:03
URL: http://www.jlundstrom.se
Postat av: Mikaela

Ja, absolut. Och att ens agerande och livsstil kan te sig olika beroende på om det är i en civilisation eller i en icke-civilisation. Vi har ju något annat att utgå ifrån än det vi hade önskat. Både inom oss och utom oss.

2010-01-31 @ 17:50:05
Postat av: Anonym

http://pictureisunrelated.com/2009/10/27/another-day-another-dollar/

2010-02-02 @ 13:39:54
Postat av: Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg

Intressant!

2010-02-02 @ 13:59:09
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/
Postat av: Korven

Be true or die.

2010-02-04 @ 20:45:33
Postat av: whydar

Man måste inte göra allt, för att göra något. Synd att inte fler inser det.

2010-02-18 @ 01:12:22
Postat av: Elin

Bra skrivet Mikaela! Verkligen!

2010-02-21 @ 14:08:17
URL: http://alotlikelife.blogg.se/
Postat av: solace

det är lite samma sak när jag försöker hjälpa mina familjemedlemmar med att ge råd. Jag kan vara ganska psykologisk och ha bra grejer att komma med, men då jag har problem med social fobi så får jag istället alltid höra, när jag försöker hjälpa, att "Du har ju själv problem, hur skulle du kunna hjälpa oss?! Ta tag i dina egna problem istället". Men det komiska är att om jag då inte hade haft ett endaste problem i världen, inga begränsningar alls. Då skulle jag med stor sannolikhet istället fått höra att "Du som är så perfekt, du skulle ändå aldrig kunna förstå!".



Haha, nu vet jag inte riktigt vad detta hade med ditt miljöinlägg att göra.. men det var vad som ploppade upp i alla fall :P

Ha det fint

2010-02-23 @ 16:40:37
URL: http://solacement.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0