Jag älskar det här landet!

Jag älskar det här landet!

Jag älskar granen och tallen
Jag älskar björken och enen
Hasselträdet, eken, aspen och rönnen

Jag älskar rådjuret och älgen
Jag älskar räven och lodjuret
Vargen, kråkan, björnen och ormvråken

Jag älskar själva jorden där allt växer
Som ger växterna liv
Som ger djuren liv

Alla sjöar, klippor, hav, skogar, och ängar
All snö och alla vackra sommardagar
Alla soluppgångar
Allt det älskar jag


Därför hatar jag alla skogsavverkningsmaskiner
Alla bilar, vindkraftverk, oljeraffinaderier och kärnkraftverk
Alla de maskiner som får den här destruktiva kulturen att fortsätta finnas till

Jag hatar cheferna och ministrarna
Poliserna, lärarna, fångvaktarna och forskarna
Alla de yrken som får den här destruktiva kulturen att fortsätta finnas till


Jag älskar det här landet

Men jag hatar Sverige

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag älskar allt det du nämnde

men jag hatar inte så mycket..

jag lägger istället energin på.. ja, att älska.



Jag förstår att "hatet" i vissa lägen kan vara bra, för det får människor att agera och göra något åt saker och ting

2010-02-26 @ 00:54:51
URL: http://solacement.blogg.se/
Postat av: Gustav

Jag förstår faktiskt inte riktigt grejen med att älska istället för att hata. Det ena utesluter absolut inte det andra. Tvärtom! Jag älskar skogen, så hur kan jag då låta bli att hata de som hugger ner den? Jag älskar frihet, så hur kan jag då låta bli att hata fängelser och parlamentariska politiker?

Precis som du skriver så får hat(och självklart också kärlek) människor att göra något åt sin situation, och det är väl precis det vi behöver nu?

2010-02-26 @ 13:18:24
URL: http://vildatankar.blogg.se/
Postat av: Anonym

okej. nej, jag förstår din poäng.. när de ville hugga ner skogen här i området för nya hus så startade min pappa en förening mot det och jag skrev insändare i tidningen. Jag förstår att man börjar hata dem som hotar det man älskar. Jag säger inte att det är fel. bara att Jag inte fungerar så.

2010-02-26 @ 15:57:57
URL: http://solacement.blogg.se/
Postat av: Gustav

Hur gick det med skogen? Finns den kvar?

2010-02-27 @ 10:33:41
URL: http://vildatankar.blogg.se/
Postat av: Solace

Ja, den finns kvar! :) Min pappa fick gå ur föreningen efter drygt två år pga tidsbrist men det fanns andra att ta över. Skogen hotas dock hela tiden av politikerna som trycker på. Senast i våras var jag ute och delade ut lappar i brevlådor om ett möte.

2010-02-27 @ 18:54:12
URL: http://solacement.blogg.se/
Postat av: Gustav

Jättekul att höra att det fungerade för er! Jag tycker absolut att det bästa är om man kan lösa problem på ett fredligt sätt, så länge man också är beredd att kämpa med andra metoder om det behövs. Tyvärr behövs nog mer drastiska metoder för de flesta problem som vi står inför...

2010-02-28 @ 11:57:20
URL: http://vildatankar.blogg.se/
Postat av: JensVSE

Hej på er och tack för en bra blogg!

Vi på VSE Media (fd. Linköping Vegan Straight Edge) har nyligen flyttat till adressen vsemedia.se och vore jättetacksamma om ni uppdaterar er länk till oss.

Tack på förhand!

/JensVSE

2010-03-01 @ 08:47:06
URL: http://www.vsemedia.se
Postat av: Jurgen

Angående "så länge man också är beredd att att kämpa med andra metoder om det behövs."

Är inte det ett väldigt kortsiktigt tänkande? Jag antar att det du vill åstakomma är nån form av förändring i samhället? Och är det då inte rimligt att försöka få sympatier från massorna? Tycker folk om t.ex våldsamma demonstrationer? Om någon primitivist ägnar sig åt sådant eller dylikt svärtar ju ner hela den primitivistiska rörelsen. Exempel på det finns i mellanöstern. Tycker någon om muslimer t.ex?

2010-03-03 @ 00:09:17
Postat av: Wainamoinen

"Tycker folk om t.ex våldsamma demonstrationer? Om någon primitivist ägnar sig åt sådant eller dylikt svärtar ju ner hela den primitivistiska rörelsen. Exempel på det finns i mellanöstern. Tycker någon om muslimer t.ex?" - Jurgen



Är det här någon slags skämt? Men okej. Vi utgår ifrån att det inte är ett skämt (vilket gör mig aningen mörkrädd). Dom som inte gillar muslimer gör det för att dom drar alla muslimer över en kam och inte har antingen förmåga eller vilja till att sätta sig in i vad som egentligen händer i mellanöstern. Nu kommer ju inte alla muslimer från mellanöstern lika lite som alla från mellanöstern är muslimer....



Samma sak med primitivister. Alla primitivister har lika lite som alla muslimer automatiskt samma värderingar eller metoder för att åstadkomma förändringar i sina egna eller andras liv. Om en annan primitivist gillar ostsmörgåsar så betyder inte det per automatik att alla primitivister tycker om ostsmörgåsar.



Man kan inte säga att om en primitivist tycker om ostsmörgås tycker alla primitivister om ostsmörgåsar. Det är ologiskt. Lika lite som att alla primitivister är militanta. Men jag har militanta åsikter. Om du vill kan vi diskutera för eller emot sådana metoder... om du klarar av att resonera logiskt.

2010-03-03 @ 16:06:00
Postat av: Mikaela

Jag som primitivist ska då alltså istället acceptera civilisationen (eller bara vara fredlig och "tycka" "tänka") och välja att inte göra ett skit åt det, för att inte riskera att inskränkta människor som vill upprätthålla det här systemet ser mig med likasinnade som besvärliga?

Alla andra på den här planeten som utsätts för det våld den här dödskulturen orsakar då? Nej, just det, det våldet gills ju inte (läs: är okej). De är längst ned i hierarkin.

2010-03-05 @ 01:27:36
Postat av: solace

vad är en primitivist? har läst det ordet lite varstans i bloggen, men förstår inte vad det betyder?

2010-03-05 @ 16:42:57
URL: http://solacement.blogg.se/
Postat av: Jurgen

Wainamoinen:

Är du seriöst dum i huvudet? Klart som fan att alla muslimer inte är självmordsbombare MEN den allmänna synen på muslimer är ju att dom är terrorister eller dylikt. Och likaså att alla primitivister inte är lika men folk tycker om att klumpa ihop och placera saker i fack. Därför skulle våldsamhet från en primitivismrörelse förstöra för andra primitivismrörelser som inte vill verka med våld. Dessutom skulle man förstöra för sig själv.

Om ni vill göra förändring, på riktigt, och inte bara sitta och götta er i det som ni läst i nån jävla bok som ni sedan citerar och låtsas som att det är nått ni själva kommit på så måste ni ju bli politiskt smarta och verka på sätt som får folk att sympatisera med er istället för att hata er. Menmen, tveksamt om ni förstår vad jag skriver, anarkister är ju inte direkt kända för att vara smarta.

2010-03-06 @ 10:36:06
Postat av: skitidetdu

Våldsamheter har redan förekommigt, och det har åtminstånde bidragit till att sabotera min syn på rörelsen. För att inte tala om den spontana kultmentaliteten, hyllande av de Amerikanska Anarkist-Ledarna, agressiva retorik-spyor, och en milt sagt utbredd självdestruktivitet. Eller bara det att man inte kan veta om de man möter är trevliga skogs-hippies, militanta pantheistiska fanatiker, eller säpo-agenter. Sammantaget har det lett till att jag inte har någon stor lust att ha något som helst fortsatt samröre med några primitivister. Jag bara forsätter följa vad som händer på nätet med en tragikomisk skräckblandad fascination. Kommer förmodligen sluta med det också, eftersom jag faktiskt inte direkt tycker om datorer...

2010-03-06 @ 13:01:03
Postat av: Mikaela

Jurgen: Tror du allvarligt talat att om man bara har tillräckligt bra argument eller övertalningsförmåga så skulle alla människor gå med på att krascha det här systemet (som de tror är det enda alternativet och allt de identifierar sig med) och ge upp allt och lämna civilisationen för ett hållbart, ursprungligare och naturligare liv i en värld med mycket färre människor? Det kommer inte att hända!



skitidetdu: Varför måste din syn på rörelsen förändra din syn på systemet? På vilket sätt förändrar/förstör du systemet genom att irritera dig på människor med samma mål? Tänk på vad du förkastar och vad det innebär.



Om anarkoprimitivism: http://www.vildvaxande.org/vargatid/ga-intro.html

2010-03-06 @ 17:00:52
Postat av: skitidetdu

Mikaela: Ingen kommentar. Ingen kommentar.

Jag avser bara förkasta allt onödigt. Det innebär friheten att känna, tänka, och handla på nya sätt. Allt detta utan att behöv



2010-03-06 @ 21:29:51
Postat av: Mikaela

skitidetdu: Det låter fint. :)

2010-03-06 @ 22:03:13
Postat av: Jurgen

Först bör ni ju skaffa anhängare, sen kan ni kanske tänka på att störta systemet. Men 10-20 fanatiker gör ingen skillnad. Nu tänker ni, VI E FLER ÄN 20 stycken. Det e ni säkert, men inte som är fanatiska och är beredda att använda kraftigt våld och riskera sina liv för nånting som dom inte är riktigt säkra på. För att vinna bör ni iallafall delvis spela samma spel.

2010-03-06 @ 22:33:56
Postat av: Wainamoinen

"Klart som fan att alla muslimer inte är självmordsbombare MEN den allmänna synen på muslimer är ju att dom är terrorister eller dylikt. Och likaså att alla primitivister inte är lika men folk tycker om att klumpa ihop och placera saker i fack. " - Jurgen



Den synen är odlad av mainstream-media som inte är något annat än en propaganda-maskin för makten. Och dom som sväljer dessa lögner är okunniga och rädda människor. Du kan påstå att den allmänna synen är den men det är nog för att du umgås i kretsar med vardagsrasister... du vet: "Ja e inte rassist men..."



Min syn på människor är lite mer positiv. Att det finns tillräckligt många människor som kan tänka själva och inte behöver matas med populistiska färdituggade lösningar. Historien visar vad massrörelser leder till. Nazi-tyskland, Sovjet och USA är alla produkter av auktoritära massrörelser där man får med dom stora massorna.



Men vi erbjuder något annat mer svårgripbart och dynamiskt och som aldrig kommer att bli accepterat av mainstream-media, civil-poliser och chivatos... vi erbjuder anarki...

2010-03-07 @ 12:48:43
Postat av: Anonym

En ny anti-civ-musik-blogg: http://anticivmusic.blogg.se/

2010-03-07 @ 14:14:11
Postat av: Pierre

Jag älskar Landet (som jag ibland benämner Sverige, ett namn Landet för närvarande brukar kallas).



Jag är en del av, och har både positiva och negativa känslor inför Sverige, som kultur och historia.



Och tar inte själva staten Sverige på allvar.

2010-04-10 @ 08:38:43
URL: http://rawild.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0